T.C. AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
GÜZEL SANATLAR
FAKÜLTESİ
MİMARLIK BÖLÜMÜ
- LİSANS PROGRAMI
DERSLER KATALOĞU
VE DERS İÇERİKLERİ
A.
DERSLER KATALOĞU
YIL 1 – GÜZ DÖNEMİ
(DÖNEM 1)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 111
|
Mimari Tasarım I ve
İfade Teknikleri *
|
Z
|
8
|
|||
MİM 113
|
Temel Tasarım
|
Z
|
5
|
|||
MİM 123
|
Mimarlıkta Bilgisayar
Uygulamaları I
|
Z
|
2
|
|||
MİM 131
|
Mimarlığa Giriş
|
Z
|
2
|
|||
MİM 141
|
Matematik
|
Z
|
3
|
|||
TDB 101
|
Türkçe I
|
Z
|
2
|
|||
ATA 101
|
Atatürk İlkeleri ve
İnkılap Tarihi I
|
Z
|
2
|
|||
YBD 101
|
Yabancı Dil I (İng. /
Alm. / Fr.)
|
Z
|
4
|
|||
SBE / GSB
|
Beden Eğitimi I / Güzel
Sanatlar I
|
Z
|
2
|
|||
30
|
||||||
YIL 1 – BAHAR DÖNEMİ
(DÖNEM 2)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 112
|
Mimari Tasarım II*
|
Z
|
8
|
|||
MİM 122
|
Mimari Desen ve
Perspektif
|
Z
|
4
|
|||
MİM 125
|
Mimarlıkta Bilgisayar
Uygulamaları II
|
Z
|
2
|
|||
MİM 142
|
Yapı Bilgisi
|
Z
|
4
|
|||
MİM 162
|
Mimari Ölçme Bilgisi
|
Z
|
2
|
|||
TDB 102
|
Türkçe II
|
Z
|
2
|
|||
ATA 102
|
Atatürk İlkeleri ve
İnkılap Tarihi II
|
Z
|
2
|
|||
YBD 102
|
Yabancı Dil II (İng. /
Alm. / Fr.)
|
Z
|
4
|
|||
SBE / GSB
|
Beden Eğitimi II /
Güzel Sanatlar II
|
Z
|
2
|
|||
30
|
||||||
YIL 2 – GÜZ DÖNEMİ
(DÖNEM 3)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 211
|
Mimari Tasarım III*
|
Z
|
8
|
|||
MİM 231
|
Sanat ve Mimarlık Tarihi
|
Z
|
3
|
|||
MİM 241
|
Yapı ve Yapım Yöntemleri I
|
Z
|
4
|
|||
MİM 243
|
Mimarlık ve Strüktürel Sistemler I
|
Z
|
3
|
|||
MİM 245
|
Yapı Malzemeleri
|
Z
|
2
|
|||
MİM 213
|
Yaz Stajı I (Alan Araştırması)
|
Z
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-2)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-1)
|
S
|
2
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-4)
|
S
|
2
|
|||
30
|
||||||
YIL 2 – BAHAR DÖNEMİ
(DÖNEM 4)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 212
|
Mimari Tasarım IV*
|
Z
|
8
|
|||
MİM 214
|
Peyzaj Tasarımı
|
Z
|
3
|
|||
MİM 232
|
Mimarlık Tarihi
|
Z
|
3
|
|||
MİM 242
|
Yapı ve Yapım Yöntemleri II
|
Z
|
4
|
|||
MİM 244
|
Mimarlık ve Strüktürel Sistemler II
|
Z
|
3
|
|||
MİM 262
|
Rölöve Uygulama Teknikleri
|
Z
|
2
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-2)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-1)
|
S
|
2
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-4)
|
S
|
2
|
|||
30
|
||||||
YIL 3 – GÜZ DÖNEMİ
(DÖNEM 5)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 311
|
Mimari Tasarım V*
|
Z
|
8
|
|||
MİM 313
|
Kentsel Planlama
|
Z
|
3
|
|||
MİM 331
|
Çağdaş Mimarlık Tarihi
|
Z
|
3
|
|||
MİM 341
|
Uygulama Projesi I
|
Z
|
3
|
|||
MİM 343
|
Mekanik Sistemler
|
Z
|
3
|
|||
MİM 361
|
Koruma ve Restorasyon
|
Z
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-3)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-4)
|
S
|
2
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-4)
|
S
|
2
|
|||
30
|
||||||
YIL 3 – BAHAR DÖNEMİ
(DÖNEM 6)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 312
|
Mimari Tasarım VI*
|
Z
|
8
|
|||
MİM 314
|
Kentsel Tasarım
|
Z
|
4
|
|||
MİM 342
|
Uygulama Projesi II
|
Z
|
3
|
|||
MİM 344
|
Enerji ve İletişim Sistemleri
|
Z
|
3
|
|||
MİM 346
|
Fiziksel Çevre Kontrolü
|
Z
|
2
|
|||
MİM 316
|
Yaz Stajı II (Şantiye)
|
Z
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-1)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-3)
|
S
|
2
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-4)
|
S
|
2
|
|||
30
|
||||||
YIL 4 – GÜZ DÖNEMİ
(DÖNEM 7)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 411
|
Mimari Tasarım VII*
|
Z
|
10
|
|||
MİM 451
|
İmar Mevzuatı
|
Z
|
2
|
|||
MİM 412
|
Yaz Stajı III (Ofis)
|
Z
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-3)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-5)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-6)
|
S
|
3
|
|||
Alan Dışı
|
Seçmeli Ders (Grup-7)
|
S
|
3
|
|||
Alan Dışı
|
Seçmeli Ders (Grup-7)
|
S
|
3
|
|||
30
|
||||||
YIL 4 – BAHAR DÖNEMİ
(DÖNEM 8)
|
||||||
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Z / S
|
AKTS Kredisi
|
|||
MİM 412
|
Mimari Tasarım VIII* (Bitirme Projesi)
|
Z
|
10
|
|||
MİM 452
|
Proje ve Yapım Yönetimi
|
Z
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-3)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-1)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-5)
|
S
|
3
|
|||
MİM 0XX
|
Seçmeli Ders (Grup-6)
|
S
|
3
|
|||
Alan Dışı
|
Seçmeli Ders (Grup-7)
|
S
|
3
|
|||
Alan Dışı
|
Seçmeli Ders (Grup-7)
|
S
|
2
|
|||
30
|
||||||
(Z= Zorunlu / S= Seçmeli)
1-Ön Koşullar
MİM 112 –
Mimari Tasarım II dersi MİM 211 – Mimari Tasarım III dersinin ön koşuludur.
MİM 212 –
Mimari Tasarım IV dersi MİM 311 – Mimari Tasarım V dersinin ön koşuludur.
MİM 312 –
Mimari Tasarım VI dersi MİM 411 –Mimari Tasarım VII dersinin ön koşuludur.
2-Mimari
Tasarım dersleri her yarıyılda açılır. Dersi seçen öğrenci sayısı 5 (beş) ve
fazlası olması halinde ayrı sınıf açılır. Beşten (5) az ise bir üst yarıyıl
Mimari Tasarım dersi ile birleştirilir.
3-Mimari
Tasarım derslerinin Yaz Okulu açılmaz. Bütünleme sınavı ve tek ders sınavı
yapılmaz.
B.
DERS İÇERİKLERİ
ZORUNLU DERSLER
MİM 111 – Mimari
Tasarım I ve İfade Teknikleri (8 AKTS Kredisi)
Bu dersin amacı insan
ihtiyaçlarına dayalı olarak mekânı tanımlamak ve bu tanımlamanın 2 ve 3 boyutlu
ifadesini gerçekleştirilmesi için gerekli mimari sunum standartlarını
öğretmektir. Ders kapsamında İnsan ihtiyaçları ve insan ölçeğine dayalı olarak
temel mekânsal büyüklüklerin belirlenmesi, bu mekânlar arasındaki ilişkilerin
kurulması (fonksiyon şeması) ve bu işlemlerin mimari ifade teknikleri (teknik
resim, maket) kullanılarak anlatılması hedeflenmektedir.
Bu dersin amacı öğrencilere iki
ve üç boyutlu kompozisyonları yapma becerisini kazandırırken tasarımın temelini
oluşturan organizasyon ve kompozisyon ilkelerini uygulamalı olarak
kavramalarını ve mimari tasarım için gerekli olacak bilgi ve beceri altyapısını
edinmelerini sağlamaktır. Ders kapsamında tasarımın temel kavramları, öğeleri ve
ilkeleri tanıtılmakta, uygulamalar aracılığı ile temel tasarım problemlerinin
çözümü için gerekli olan zihinsel ve el becerisine dayalı yetiler
kazandırılmakta ve değişik malzemeler kullanarak ve yorumlanarak iki ve üç
boyutlu kompozisyonlar yaptırılmaktadır.
Bu dersin amacı öğrencilerin
bilgisayar destekli çizim yapabilmeleri için gerekli temel bilgi ve yetileri
kazandırmaktır. Bu kapsamda bilgisayar
destekli mimari çizim programı (CAD) ile alıştırmalar yapılmaktadır.
Dersin amacı, öğrencilere
mimarlık mesleği ile ilgili temel kavramları ve genel bilgileri vermektir. Bu kapsamda mimarlık mesleğinin tanımı, temel
mesleki kavramlar, mesleğin tarihsel altyapısı, toplumsal rolü, mezunların
faaliyet alanları konu edilir. Derslerde meslek ile ilgili olarak farklı
alanlarda çalışan başarılı mimarların misafir olarak katılımı sağlanarak
öğrencilerin meslek hakkında zengin ve çok boyutlu bir altyapı edinmeleri
hedeflenmektedir.
Bu ders temel tasarım ilkelerinin
işlevsel programlar bağlamında tekrar ele alınmasını ve mimari tasarım sürecinde
aktarılmasını hedefler. Dersin amacı, mimari program, işlev şeması, mekân
büyüklüklerinin işleve göre belirlenmesi, mimari tasarım süreci aşamaları,
yapı-arazi ilişkileri, yapı sistemleri ve malzemelerinin tasarım sürecinde
kullanılması, mimari form sentezi, tasarımın mimari ifade tekniklerine uygun
olarak sunumu vb. konularda gerekli bilgi ve beceri altyapısını kazandırmaktır.
Ders kapsamında mimari tasarımın temel kavramları ve ilkeleri tanıtılmakta
uygulamalar aracılığı ile basit programlı bir mimari tasarım problemimin çözümü
için gerekli olan yetiler kazandırılmakta, mimari tasarım problemine getirilen
çözüm alternatiflerinin mimari ifade tekniklerine uygun olarak sunumları
yaptırılmaktadır.
Bu dersin amacı kütle
organizasyonları ve mekân kurgularının üç boyutlu teknik ve artistik
perspektifler ile ifade edilmesi için gerekli yöntemleri kavratmaktır. Bu kapsamda perspektifin temel kavramları,
türleri ve ilkeleri tanıtılmakta, uygulamalar aracılığı ile üç boyutlu ifade
problemlerinin (perspektif+desen) çözümü
için gerekli olan zihinsel ve el becerisine dayalı yetiler kazandırılmakta ve
değişik perspektif türleri kullanarak ve yorumlanarak iki ve üç boyutlu
çalışmalar yaptırılmaktadır.
Bu dersin amacı 2 boyutlu
çizimlerde kodlanan bilgilerin 3 boyuta aktarımı için gerekli olan bilgisayar
destekli tasarım becerilerini 3DsMAX programları ile öğretmektir. Bu kapsamda
ilgili bilgisayar programları ile dönemlik alıştırmalar yapılmaktadır.
Bu dersin amacı bina, yapı, yapı
malzemesi, yapısal sistemler, yapı elemanları ve mesleki terminoloji hakkındaki
temel bilgileri vermektir. Ders kapsamında kavramsal ve terminolojik bilgiler
seçilen önemli mimarlar, yapılar ve şantiye organizasyonları üzerinden
anlatılmaktadır.
Dersin amacı mimarlıkta ölçü
birimleri ve yapı ölçme teknikleri hakkında uygulamalı olarak bilgi vermektir.
Bu kapsamda ölçek, ölçme yöntemleri, ölçü aletleri tanıtılarak kuramsal
bilgiler örnek ölçüm uygulamalarına aktarılır.
MİM 211 – Mimari
Tasarım III (8 AKTS Kredisi)
Bu dersin amacı temel barınma ile
birlikte yan işlevlere sahip olan yalın ihtiyaç programlı bir yapının iklimsel,
kültürel vb. çevresel veriler bağlamında tasarlanması için gerekli tasarım
sürecinin uygulamalı olarak gerçekleştirilmesini ve sürecin evrensel sunum
standartları ile aktarılmasını sağlamaktır. Bu kapsamda yalın fonksiyonlu bir
ihtiyaçtan yola çıkarak bir bina ve çevresinin tasarımı, doğal ve yapay
çevrenin analizi, eylem analizi, fonksiyon şeması, eleman etüdü, mimari form
sentezinde tümdengelim ve tümevarım yöntemleri ve ilişkileri, yapı malzemesi ve
sistemlerinin seçimi ve tasarım sürecinde eskizler (çizim ve model) aracılığı
ile mekân tasarımının geliştirilmesi yapılmaktadır.
MİM 231 – Sanat
ve Mimarlık Tarihi (3 AKTS Kredisi)
Bu dersin amacı Tarihöncesi
çağlardan 10. yy.’a kadar uzanan tarihsel gelişim içerisinde kilometre taşı
niteliğindeki başlıca sanat ve mimarlık eserlerini sosyal ve kültürel
bağlamları içerisinde karşılaştırmalı olarak tanıtarak gerekli tarihsel bilgi
altyapısını oluşturmaktır. Bu kapsamda kronolojik bir dizi içerisinde Sanat ve
Mimarlık Tarihi’nin kökenlerini oluşturan Tarihöncesi Dönem, Mısır, Mezopotamya
ve Anadolu Medeniyetleri ile bunları takip eden Yunan, Helenistik, Etrüsk,
Roma, Geç Antik, Erken İslam ve Bizans Dönemlerini temsil eden başlıca sanat ve
mimarlık eserleri tanıtılmakta ve yorumlanmaktadır.
Bu dersin amacı yapı
elemanlarının analizi, tasarımı ve yapımı, yapısal tasarım ile ilgili
gereksinimler, ölçütler, olanaklar, yapı elemanları sistemleri ve tasarım
ilkelerini tanıtmaktır. Bu kapsamda yapı elemanları ve bileşenlerinin sistem,
bileşim ilkeleri, yapım süreçleri açısından incelenir ve yapı bileşenlerinin
bütünleşik tasarımına yönelik bilgi verilir. Bu kapsamda Yapı elemanlarının
analizi, tasarımı ve yapımı; dış duvar sistemleri (atmosfer ve toprakla
ilişkili duvarlar), pencere ve kapı sistemleri, döşeme sistemleri (zemine
oturan, normal ve altı açık döşemeler, asma tavanlar, yükseltilmiş döşemeler),
düşey sirkülasyon sistemleri (rampa ve merdiven), çatı sistemleri (düz ve
eğimli çatılar), iç bölme sistemleri (sabit ve hareketli iç duvarlar), Yapısal
tasarım ile ilgili gereksinimler, ölçütler, olanaklar, yapı elemanı sistemleri
tasarım ilkeleri, Geleneksel ve gelişmiş yapım yöntemleri ele alınarak bu
bilgiler Stüdyo Çalışması ile uygulamaya aktarılır.
MİM 243 –
Mimarlık ve Strüktürel Sistemler I (3 AKTS Kredisi)
Bu dersin amacı mimari
strüktürlerde bulunan temel yük taşıma prensiplerinin geometrik, kesitsel ve
materyal özellikler açısından incelemek ve yorumlamaktır. Ders kapsamında vektör mekaniği, temel yük ve
mafsal tipleri, yük diyagramları vb. tanıtılacaktır.
Dersin amacı Yapı-Malzeme-Tasarım
ilişkilerinde yapı malzemelerinin temel özellikleri; sınıflandırmaları, dayanma
güçleri, çevreye ve doğal etkenlere göre aldıkları şekiller ve özellikler,
malzeme seçimini etkileyen faktörler konusunda bilgi ve deneyimleri
geliştirmektir. Bu kapsamda Yapı Tasarımında Malzeme ve Detay ilişkisi; Yapı
Malzemelerinin Türleri, Yapı tasarımında malzeme seçimini etkileyen etmenler,
Yapı malzemelerinde Fiziksel Sorunlar, Yapılarda yalıtım özellikleri ve
bağlantı malzemeleri, Taşıyıcı yapı elemanlarına göre yapı malzemeleri,
Taşıyıcı olmayan yapı elemanları ve Kaplama malzemeleri; kerpiç, taş, tuğla,
ahşap, beton, çelik, plastik, metal, cam ve tekstil yapı malzemelerinin
kullanımına ilişkin uygulama örnekleri verilmektedir.
Lisans programındaki birinci yaz
stajının temel amacı birinci yılda öğrenilen mimarlık kavramlarını uygulamaları
inceleyerek pekiştirmektir. Mevcut mekânları okuma, görsel hafızayı
güçlendirme, tasarım süreçlerini inceleme vb. kapsamlara sahip bu staj bölüm
öğretim elemanları denetiminde toplu ya da bir mimar gözetiminde bireysel
olarak alanda yapılacak gözlem, ölçme ve raporlandırmaya dayalı 15 iş günlük
bir çalışmadır. Çalışma sonucunda hazırlanan rapor Bölüm Staj Komisyonunca
değerlendirilir.
Dersin amacı, öğrencinin konut
dışında karmaşık fonksiyonlu olmayan mekânları tasarlamaya başlaması ve bu
konuda yetkin hale getirilmesidir. Derste öğrenci konut gibi tanıdık olmayan
bir yapı hakkında ihtiyaç programı ve işlev şeması oluşturarak, özel
fonksiyonlara sahip bir yapı ve yapı grubunu çevre koşullarını dikkate alarak
tasarlar ve mimari sunum standartlarına uygun şekilde sunar.
MİM 214 – Peyzaj
Tasarımı (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı peyzaj mimarlığı hakkında
temel bilgileri vermek, vaziyet planı tasarımlarını zenginleştirici uygulamalar
yaptırmak ve mimarlık ile peyzaj mimarlığı arasındaki ilişkiyi kavratmaktır.
Bu kapsamda peyzaj mimarlığı hakkında
temel bilgiler, disiplinler arası ilişkiler, topografyaya dayalı ya da bitkisel
materyalin biçimsel yapısına bağlı ilişkiler ele alınarak öğrencinin
tasarladığı mimarinin yakın çevresini tasarlama becerisi kazanabilmesi için
gerekli uygulamalar yapılmaktadır.
MİM 232 –
Mimarlık Tarihi (3 AKTS kredisi)
Bu dersin amacı 10. yy.’dan 19.
Yy.’a kadar uzanan tarihsel gelişim içerisinde kilometre taşı niteliğindeki
başlıca mimarlık eserlerini sosyal ve kültürel bağlamları içerisinde
karşılaştırmalı olarak tanıtarak gerekli tarihsel bilgi altyapısını
oluşturmaktır. Bu kapsamda kronolojik bir dizi içerisinde Avrupa’da Romanesk ve
Gotik, Orta ve Ön Asya’da İslam Öncesi Türk, Türk-İslam (Karahanlı, Gazneli,
Selçuklu, Anadolu Selçuklu, Beylikler Dönemi), Avrupa’da Rönesans, Erken ve
Klasik Osmanlı, Barok, Rokoko ve Neo-Klasik Dönemlerini temsil eden başlıca mimarlık
eserleri tanıtılmakta ve yorumlanmaktadır.
MİM 242 – Yapı
ve Yapım Yöntemleri II (4 AKTS kredisi)
Bu dersin amacı üretimin gelişim
süreci ve üretim sistemleri, yapı üretim sistemi, yapı üretiminin gelişimi,
yapı üretim sistemlerinin değerlendirme ölçütleri ve teknoloji seçimi
kriterlerinin incelenmesi ve tartışılmasıdır.
MİM 244 –
Mimarlık ve Strüktürel Sistemler II (3 AKTS kredisi)
Bu dersin amacı geometri, strüktürel morfoloji ve yük taşıma
prensipleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu kapsamda geleneksel ve çağdaş
strüktürel sistemler morfolojilerine göre (form-aktif, vektör-aktif,
kesit-aktif, yüzey-aktif vb.) sınıflandırılarak temel taşıma prensiplerine göre
tanıtılır.
MİM 262 – Rölöve
Uygulama Teknikleri (2 AKTS kredisi)
Dersin amacı Ölçme gereç ve
tekniklerinin tanıtılması; mevcut bir bina/mekanın rölöve projesini oluşturan
dokümanı hazırlamaya yönelik yöntem ve işlemlerin kavranması; eskiz hazırlama,
detaylı ölçü alma, bir eskiz çalışmasının rölöve projesi haline getirilmesidir.
Bu kapsamda Mevcut mekânların ölçülmesi ile ilgili geleneksel ve optik ölçme
teknikleri tanıtılır, çizim tekniklerinin öğretilir, farklı formdaki mekânların
ölçüleri alınır ve ölçümler
plan-kesit-görünüş ortamlarına aktarılır.
MİM 311 – Mimari
Tasarım V (8 AKTS kredisi)
Dersin amacı kısmen karmaşık
fonksiyonlu bir mimari tasarım probleminin özgün bir çevresel bağlam (kentsel / kırsal / tarihi vb.) içerisinde çözülmesi için gereken
mesleki yetkinlikleri kazandırmaktır. Bu kapsamda öncelikle yapılacak projenin
yerinin, ihtiyaç programının, fonksiyon şemasının ve eleman etütlerinin öğrenci
tarafından çözümlenmesi beklenir. Böylece karmaşık fonksiyonlu bir yapıda ve
özgün bir bağlamda mekânların birbiriyle ilişkisini kurabilme ve kompozisyon
yapabilme becerisi, tekrar eden birimlerin fonksiyonel ve estetik açıdan doğru
tasarlanması, yapı malzeme ve sistemlerinin seçimi, tesisat vb. problemleri
çözme becerisinin edinilmesi, tasarımın fiziksel ve fonksiyonel boyutu kadar
estetik ve felsefi boyutu ile de ele alınması vb. konularda gerekli mesleki
yeterliliklerin edinilmesi sağlanır.
MİM 313 –
Kentsel Planlama (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı kentsel ölçek ve planlama
hakkında temel bilgileri vererek, mimari tasarımların büyük ölçekli mekânsal
problemler kapsamında kavranması ve konumlandırılmasını sağlamak, mimarlık ile
kentsel planlama arasındaki ilişkileri kavratmaktır. Bu kapsamda kentsel planlama hakkında temel
bilgilere ardından da kentsel planlama ve mimarlık arasındaki ilişkilere
değinilecektir. Böylece mimari tasarımın kentsel bir bütün içerisinde
kavranabilmesi, kentsel / kırsal alanların / yerleşmelerin analizi, analiz
sonucunda planlama kararlarının alınması için gerekli süreçler, planlamanın
temelindeki estetik – etik kaygıların anlaşılması için gerekli yetilerin
kazandırılması sağlanır.
MİM 331 – Çağdaş
Mimarlık Tarihi (3 AKTS Kredisi)
Bu dersin amacı 19. yy.’dan
günümüze kadar uzanan tarihsel gelişim içerisinde kilometre taşı niteliğindeki
başlıca mimarlık eserlerini sosyal ve kültürel bağlamları içerisinde
karşılaştırmalı olarak tanıtarak gerekli tarihsel bilgi altyapısını
oluşturmaktır. Bu kapsamda kronolojik bir dizi içerisinde Endüstri Devrimi,
Modern, Post-Modern Dönemler ve 20. yy. mimarlık akımları, çağdaş mimari
yaklaşımlar ve ürünleri bu dönemleri temsil eden başlıca mimarlar ve mimarlık
eserleri ile tanıtılmakta ve yorumlanmaktadır.
MİM 341 –
Uygulama Projesi I (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı mekân - biçim
kurgusu, tasarım - teknoloji ilişkileri ele alınarak bina alt sistemlerinin
bütünlenmesi ve inşa edilebilirlik ilkeleri doğrultusunda, yeni teknolojilere
açık, çağdaş malzemelerin kullanıldığı çözüm alternatiflerinin ayrıntı düzeyinde
geliştirilmesidir. Bu kapsamda mekân organizasyonu, taşıyıcı sistem seçimi,
yapı elemanı tasarımı, malzeme seçimi ve servis sistemleri ele alınacaktır.
MİM
343 – Mekanik Sistemler (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı öğrenciye yapının
mekanik sistemleri hakkında genel bilgileri vererek, mekanik sistemleri
anlayabilme mimari proje ile ilişkisini kontrol edebilme ve kurabilme açısından
yeterlilik kazandırmaktır.
MİM 361 – Mimari Koruma
ve Restorasyon (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı koruma ve restorasyon
ile ilgili temel kavramların tanıtılması, koruma kültürü oluşturma, tarihsel
yapıların koruma unsurları, ve
restorasyon ilkelerinin tanıtılmasıdır. Böylece anıtların korunması ve
onarımları bağlamında, mimari mirasın incelenmesine ve korunmasında yardımcı
olabilecek bilim ve tekniklerde yeterli bilgi birikimi sağlanmasını
amaçlamaktadır. Bu kapsamda Tarihi kentleri, tarihi yapıları ve çevreleri, Venedik
tüzüğü, Türkiye’deki kültürel değerleri koruma kuralları ve ICCROM'un
restorasyon, koruma teknikleri örnekler ile ele alınacaktır.
MİM 312 – Mimari
Tasarım VI (8 AKTS kredisi)
Dersin amacı, mevcut bir yerleşim
dokusunda mekânı anlama ve analiz etme
becerisi kazandırmak, mekânda gerekli olabilecek sağlıklaştırma / rehabilitasyon/ dönüşüm , restorasyon,
renovasyon vb. kavramlar hakkında bilgi
vermek ,bu kavramları tasarımda kullanabilme ve karar alabilme becerisini
geliştirmek, yapılaşmada gerekli bir
unsur olan estetik kaygıyı kazandırmaktır. Bir dönem boyunca mevcut bir dokuda
alanın tamamına ilişkin kararlar/ düzenlemeler yanında, yeni gerekli yapı
projeleri de tasarlanacaktır.
MİM 314 –
Kentsel Tasarım (4 AKTS kredisi)
Dersin amacı kentsel tasarım hakkında
temel bilgileri vererek, mimari tasarımın parçası olduğu büyük ölçekli problemleri
kavrayabilecek algı düzeyini kazandırmaktır.
Böylece mimarlık ile kentsel tasarım arasındaki ilişki
kavranabilecektir. Bu kapsamda kentsel tasarım hakkında temel bilgiler
verilerek ardından örnekler ve uygulamalar ile kentsel planlama ve mimarlık
arasındaki ilişkilere değinilir.
MİM 342 –
Uygulama Projesi II (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı uygulama - yapı mevzuatı ilişkileri (deprem yönetmeliği,
ısı korunumu yönetmeliği, gürültü kontrol yönetmeliği vb.) ve yapı alt
sistemleriyle ilgili statik, sıhhi tesisat, mekanik ve elektrik donatımı
sistemlerinin mimari proje ile bütünleştirilmesi konularında gerekli bilgi ve
becerileri kazandırmaktır. Bu kapsamda uygulama projesinin gerektirdiği farklı
anlatım teknikleri yürürlükte bulunan yasa ve yönetmeliklere göre proje
düzenleme esaslarına uygun olarak hazırlanır.
MİM 344 – Enerji
ve İletişim Sistemleri (3 AKTS kredisi)
Enerji ve iletişim sistemleri
hakkında öğrenciye genel bilgiler verilerek, öğrencinin mimarlık ile enerji ve
iletişim sistemleri arasındaki ilişkiyi kurabilmesinin sağlanması
amaçlanmaktadır.
MİM 346 –
Fiziksel Çevre Kontrolü (2 AKTS Kredisi)
Dersin genel amacı, önceki
senelerde işlenen temel tasarım ilke ve bilgilerini, binanın çevresel kontrol
sistemlerine göre derinleştirmektir. Bu anlamda ders, ilk dönem mimari aydınlatma
ve ikinci dönem akustik ve ısı yalıtımı olarak incelenmektedir. Bu başlıklar
altında; pasif ve aktif teknikler, kullanılan malzemeler, ölçme ve
değerlendirme kriterleri, ekonomik kullanım koşulları, geçmiş yüzyıllarla
kıyaslanması, vb. konuların tasarım sürecinin en başlarında irdelenmesi
gerekliliği vurgulanmaktadır.
MİM 316 – Yaz
Stajı II / Şantiye (3 AKTS kredisi)
Öğrenciler mimari uygulamalara
yönelik olarak şantiye ortamında 30 iş günü staj yapar. Stajın yapılacağı
şantiyedeki sorumlu mimar denetiminde yapı inşa süreçlerinin baştan sona
incelendiği çalışma neticesinde hazırlanan kapsamlı rapor Bölüm Staj
Komisyonunca değerlendirilir.
MİM 411 – Mimari
Tasarım VII (10 AKTS kredisi)
Dersin amacı, kentsel bağlamda
analiz yoluyla öğrencinin tespit edeceği bir mekânsal problem için, problem
tanımı yapma, işlev programı oluşturma, çözüm alternatifleri üretme,
alternatifler arasından seçim yapmak üzere tasarım ölçütleri geliştirme,
tasarım sürecinde felsefi altyapı ile birlikte teknik bilgi ve disiplinlerarası
koordinasyon konularında yorum yapma ve farkındalık geliştirme yeterliliklerini
kazandırmaktır. Üretilen tasarımın ön
eskizler (çizim, model) ile gerekçelendirilerek çağdaş bilgisayar destekli
mimari ifade teknikleri ile sunulması beklenir.
MİM 451 – İmar
Mevzuatı (2 AKTS kredisi)
Dersin amacı yapı üretiminin yasal
çerçevesini çizen resmi süreçler hakkında mesleğe başlayacaklar için gerekli
temel bilgileri vermektir. Bu kapsamda İmar Mevzuatı ile Mimarlık mesleğinin
ilişkisi hakkında temel kavramlar ve yasal çerçeve ele alınacaktır.
MİM 413 – Yaz
Stajı III / Ofis (3 AKTS kredisi)
Öğrenciler mimari projelendirme
sürecine yönelik olarak mimarlık ofisi ortamında 30 iş günü staj yapar. Stajın
yapılacağı ofisteki sorumlu mimar denetiminde proje süreçlerinin baştan sona
incelendiği çalışma neticesinde hazırlanan kapsamlı rapor Bölüm Staj
Komisyonunca değerlendirilir.
MİM 412 – Mimari
Tasarım VIII / Bitirme Projesi (10 AKTS
kredisi)
Dersin amacı, kentsel bağlamda
analiz yoluyla öğrencinin tespit edeceği bir mekânsal problem için, problem
tanımı yapma, işlev programı oluşturma, çözüm alternatifleri üretme,
alternatifler arasından seçim yapmak üzere tasarım ölçütleri geliştirme, tasarım
sürecinde felsefi altyapı ile birlikte teknik bilgi ve disiplinlerarası
koordinasyon konularında yorum yapma ve farkındalık geliştirme yeterliliklerini
kazandırmaktır. Üretilen tasarımın ön
eskizler (çizim, model) ile gerekçelendirilerek çağdaş bilgisayar destekli
mimari ifade teknikleri ile sunulması beklenir.
Bitirme Projesi kapsamında ele alınan derste ortaya konan proje İmar
Mevzuatı ve Mimarlık hizmetleri ve ilgili yasal mevzuat, proje yapım ve
yönetimi açılarından da değerlendirilecektir.
MİM 452 – Proje
Yapım ve Yönetimi (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı proje ve yapı üretiminin
yasal çerçevesini çizen resmi süreçler hakkında mesleğe başlayacaklar için
gerekli temel bilgileri vermektir. Bu kapsamda projelendirme süreçleri, şantiye
organizasyonu ve yönetimi konusundaki mesleki sorumluluklar ele alınacaktır.
SEÇMELİ DERSLER
GRUP 1 (MİMARİ TASARIM)
MİM 002 –
Ekolojik Mimari Tasarım (3 AKTS kredisi) / Grup - 1
Dersin amacı ekoloji kavramı ve
ekolojik mimarlık, ekolojik tasarım ilkeleri hakkında kavramsal bilgileri
vererek bu kavram ve ilkelerin uygulanmasına yönelik örnekleri incelemek ve
tartışmaktır.
MİM 004 – Mimari
Tasarımda Ergonomi (2 AKTS Kredisi)
Dersin amacı insan boyutu ve
tasarım öğeleri arasındaki ilişkiler üzerinde durularak, tasarımda ölçek ve
biçim olarak insan boyutlarına uygun en konforlu mekân ve mimari öğe tasarlama
becerisinin kazandırılmasıdır.
MİM 005 –
Tarihsel Çevrede Tasarım (3 AKTS
Kredisi)
Tarihi çevrede mimari tasarım
süreci fonksiyonel, estetik ve hukuksal boyutları ile örnekler üzerinden ele
alınmaktadır.
MİM 010 – Mimari
Tasarımda Hareketlilik ve Esneklik (2 AKTS kredisi)
Dersin amacı mimari tasarımda
esneklik ve hareketlilik kavramlarının örnekler ile mekanda özelleşme, çok
fonksiyonluluk, kinetik mimari vb. bakımlardan incelenmesi yoluyla esnek ve
hareketli tasarım yapabilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin amacı Mimarlık mesleğinin
ilişki içinde bulunduğu disiplinleri ve ilişkilerini inceleyerek mimari tasarım
ve inşa süreçlerinin çok boyutlu yapısı hakkında bilgi vererek mesleki
organizasyon yeterliliği kazandırmaktır.
GRUP 2 (MİMARİ İFADE
TEKNİKLERİ)
MİM 013 –
Mimarlıkta Maket Teknikleri (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı, öğrencilerin
tasarımlarını üç boyutlu olarak ifade etmek için maket yapabilme becerisi
kazanmalarını sağlamaktır. Bu kapsamda maket yapımı ve bu alandaki gelişmeler
hakkında bilgi verilir, örnek nitelikteki maketler incelenir, maket
araç-gereçlerinin kullanımı hakkında bilgi verilir, maket yapım aşaması
izlenerek öğrenilir, ardından eğitici
gözetiminde maket yaptırılır ve mimari tasarım sürecinde maketin etkin
kullanımı için gerekli bilgi ve beceriler kazandırılır.
MİM 014 –
Serbest El Mimari İfade Teknikleri (3 AKTS Kredisi)
Dersin amacı Serbest el mimari
ifade teknikleri ile doğal-kültürel-mimari çevreyi tespit etmeyi, incelemeyi,
serbest el çizimi mimari tasarım sürecinin etkin bir parçası olarak kullanmayı
öğretmektir. Bu ders kapsamında belirli bir tarihsel, kültürel ve doğal
bağlamda vücut bulan örnek mimari tasarımlar serbest el mimari ifade
teknikleriyle incelenir, sunulur ve bu tespitlerin mimari tasarım sürecine
katkıları tartışılır.
MİM 018 –
Projelendirme Kademelerinde Mimari İfade Teknikleri (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı mimari tasarımların farklı projelendirme
kademelerinde daha iyi ifade edilmesi için gerekli bilgileri vermektir. Bu
kapsamda projelerde kullanılan farklı mimari ifade teknikleri tanıtılarak
öğrencilerin bu konuda araştırma yapması ve farklı ölçeklerde farklı ifade yöntemleri
hakkında denemeler yapmaları sağlanır.
MİM
022 – Mimarlık Tarihinde Kültür – Çevre İlişkileri (3 AKTS Kredisi)
Dersin amacı mimarlık tarihinin farklı
dönemlerindeki sosyal, kültürel ve ekonomik bağlamlardaki mimari üretim
biçimlerinin bir kültürleştirme aracı olarak çevreyle ilişkilerini
incelemektir. Bu kapsamda kültür-çevre ilişkilerindeki farklı tarihsel
modelleri örneklendiren mimari yapılar ve mimarlar karşılaştırmalı olarak ele
alınmaktadır.
MİM
023 – Yirminci Yüzyıl Mimarlık Akımları (3 AKTS Kredisi)
Dersin amacı Yirminci Yüzyıl boyunca
evrensel ölçekte geçerli bir şekilde mimarlık üretimini yönlendiren mimarlık
akımlarının kronolojik olarak ve karşılaştırmalı biçimde tartışılmasıdır. Bu
kapsamda adı geçen dönemde mimarlık teorisini, tasarım yöntemlerini ve
paradigmalarını tanımlayan, dönüştüren ve üreten mimarlar ve mimarlık akımları
örneklerle ele alınmaktadır.
GRUP 4 (YAPI)
Dersin amacı taşıyıcı sistem ve
malzemeleri karşılaştırarak, malzeme seçim yöntemleri ve yapıya etkiyen iç ve
dış faktörler hakkında bilgi vermektir. Bu kapsamda taşıyıcı yapı malzemesi
kavramı, Beton, ahşap, çelik ve kompozit malzeme tanıtımı, Yapıda malzeme ve
fonksiyonların sistematiği, yapı elemanlarının analizi, ısı tutucu, buhar
kesici, su yalıtıcı ve ses yutucu malzemeler; duvar, döşeme, temel ve çatı
elemanlarının malzeme kompozisyonu, Yapı malzemesi olarak beton, betonun
doğası, avantajları ve sınırlamaları, Betonun tarihsel gelişimi, çimentolar,
Betonda modern gelişmeler. Polimer betonu, lifli betonlar, Çelik ve ahşabın
taşıyıcı malzeme olarak özellikleri ele alınır.
Dersin amacı mimari tasarımda
akustiğin yeri konusunda temel bilgileri vermektir. Bu kapsamda özellikle gösteri salonları vb.
mekânlardaki akustik düzenlenmeler örnekler ile ele alınır.
MİM 030 –
Aydınlatma (2 AKTS Kredisi)
Mimarinin ayrılmaz bir parçası
olan aydınlatma ve ilkeleri hakkında öğrenciye bilgiler verilerek, özellikle
öğrencinin özellikle tasarımın aydınlatma projesini yönlendirebilir ve
denetleyebilir hale gelmesi sağlanır.
Öğrencinin mezun olduğunda karşılaşacağı
problemlerden biri olan şantiye yönetim ve organizasyonu hakkında bilgi ve
tecrübe edinmesi amaçlanmaktadır.
Dersin
amacı geleneksel yapı malzemeleri ve sistemlerini tarihsel örneklerle tanıtarak
incelemektir. Böylece geleneksel yapı konstrüksiyonu hakkında da bilgi ve
beceri kazandırılması hedeflenmektedir.
GRUP 5 (HUKUK ve DİL)
Dersin amacı yapı üretiminin yasal
çerçevesini çizen resmi süreçler hakkında mesleğe başlayacaklar için gerekli
temel bilgileri vermektir. Bu kapsamda İmar Mevzuatı ile Mimarlık mesleğinin
ilişkisi hakkında temel kavramlar ve yasal çerçeve ele alınacaktır.
MİM 039 – Mimarlıkta
İngilizce (3 AKTS Kredisi)
Dersin amacı temel mesleki
İngilizce altyapısı kazandırmaktır. Bu kapsamda mimarlık mesleğinin önemli
kavram ve terimleri İngilizce karşılıkları ile ele alınarak uluslar arası
yayınları takip edebilme ve uluslar arası ortamda mesleki uygulama yeterliliği
kazandırılmaktadır.
GRUP 6 (KORUMA ve RESTORASYON)
MİM 040 – Elektronik
Ölçme Teknikleri (3 AKTS Kredisi)
Dersin amacı mimarlıkta
elektronik ölçme teknikleri hakkında uygulamalı olarak bilgi vermektir. Bu
kapsamda ölçek, ölçme yöntemleri, ölçü aletleri tanıtılarak kuramsal bilgiler
örnek ölçüm uygulamalarına aktarılır.
MİM 042 – Sivil
Mimarlıkta Restorasyon (3 AKTS kredisi)
Dersin amacı sivil mimarlıkta koruma
kültürü oluşturma, tarihsel yapıların koruma unsurları, ve restorasyon ilkelerinin tanıtılmasıdır.
Böylece sivil mimarinin korunması ve onarımları bağlamında, mimari mirasın
incelenmesine ve korunmasında yardımcı olabilecek bilim ve tekniklerde yeterli
bilgi birikimi sağlanmasını amaçlamaktadır.
Dersin amacı arkeolojik yapılarda
koruma kültürü oluşturma, tarihsel yapıların koruma unsurları, ve restorasyon ilkelerinin tanıtılmasıdır.
Böylece arkeolojik yapıların korunması ve onarımları bağlamında, mimari mirasın
incelenmesine ve korunmasında yardımcı olabilecek bilim ve tekniklerde yeterli
bilgi birikimi sağlanmasını amaçlamaktadır.
GRUP 7 (ALAN DIŞI)
(İç Mimarlık, Resim, Heykel, Seramik, Geleneksel Türk El
Sanatları vb. bölüm dersleri)
(Sanat Tarihi, Arkeoloji, Felsefe, Sosyoloji vb. bölüm
dersleri)
(İnşaat Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Elektrik
Mühendisliği vb. bölüm dersleri)
(Peyzaj Mimarlığı Bölümü dersleri)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder