Pazartesi

UIA-UNESCO MİMARLIK EĞİTİM ŞARTI:

Mimarlık Eğitiminde Karşılaştırma ve Güncelleme

Aşağıda yer alan anketler, Mimarlık eğitimindeki ulusal ve uluslararası kriterlerin karşılaştırmaları ve bu alandaki bilginin güncellenerek paylaşılmasını hedeflemektedir. Katkılarınız için teşekkür ederiz.
* Gerekli
ULUSLARARASI MİMARLAR BİRLİĞİ - BİRLEŞMİŞ MİLLETLER BİLİM EĞİTİM VE KÜLTÜR TEŞKİLATI

UIA-UNESCO Mimarlık Eğitim Şartı:

( YOK Tarafindan Mimarlik Egitimi ilkeleri olarak kabul edilip resmi gazetede yayınlanmıştır.)

(A) Mimarlık eğitimine kabul edilebilmek için asgari lise mezunu olmak gerekir.
(B) Mimarlık eğitimi, üniversitede tam gün üzerinden verilen asgari dört yıllık bir eğitimi kapsar.
(C) Mimarlık eğitimi sonunda mezun olan mimarların aşağıdaki bilgi ve becerileri sağlaması gerekmektedir.
BU SORUNUN AMACI, "UIA-UNESCO Mimarlık Eğitim Şartı"NDA İSTENEN ÖZELLİKLERİN,"ÖĞRENCİYE EĞİTİMİNİN HANGİ YILINDA KAZANDIRILMASI GEREKTİĞİ" KONUSUNDAKİ"GÜNCEL EĞİLİMİ" ÖĞRENMEK VE SONUÇLARI TEKRAR SİZLERLE PAYLAŞMAKTIR.





a. Hem estetik, hem de teknik koşulları sağlayacak mimari tasarımlar yaratabilme becerisine sahip olmaları,

b. Mimarlık tarihi ve teorileri, mimarlıkla ilgili sanat, teknolojiler ve beşeri bilimler hakkında yeterli düzeyde bilgiye sahip olmaları,

c. Mimari tasarımın kalitesini etkilemesi açısından güzel sanatlar bilgisine sahip olmaları,

ç. Kentsel planlama ve tasarım hakkında yeterli bilgi ve planlama süreci ile ilgili becerilere sahip olmaları,

d. İnsanlar ve binalar ile binalar ve çevre arasındaki ilişkiyi; binalar, binalar arasındaki alanların ve ölçeklerin insanların ihtiyaçları ile ilişkilendirilmesi gerektiğini anlayabilmeleri,

e. Mimarlık mesleğini, mimarın toplum içerisindeki rolünü anlayabilmeleri ve toplumsal faktörleri dikkate alan özet bilgiler hazırlayabilmeleri,

f. Bir proje tasarısı için özet bilgi hazırlayabilmeleri ve araştırma metotlarını anlayabilmeleri,

g. Bina tasarımı ile ilgili yapısal tasarım, inşaata ait ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilmeleri,

h. Binaların içlerini iklim koşullarına göre koruyabilmek ve konforunu sağlayabilmek üzere binaların fiziksel sorunları, teknolojiler ve işlevleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları,

ı. Masraf kalemleri ve bina mevzuatı kısıtlamaları içerisinde binayı kullananların ihtiyaçlarını karşılayacak yeterli düzeyde tasarım becerisine sahip olmaları,

i. Planlama kavramlarını binaya ve çizimleri tüm planlamaya dönüştürebilmek için gerekli endüstri, organizasyon, tüzük ve usullere hâkim olmaları, gerekmektedir.


NAAB Mimarlık Eğitim Şartı:

ABD Ulusal Mimarlık Akreditasyon Kurulu(NAAB-The National Architectural Accrediting Board) Mimarlık Eğitimi Kriterleri: BU SORUNUN AMACI, "ABD Ulusal Mimarlık Akreditasyon Kurulu(NAAB-The National Architectural Accrediting Board)"NCA İSTENEN ÖZELLİKLERİN, BİR "ÖĞRENCİYE EĞİTİMİNİN HANGİ YILINDA KAZANDIRILMASI GEREKTİĞİ" KONUSUNDAKİ "GÜNCEL EĞİLİMİ" ÖĞRENMEK VE SONUÇLARI TEKRAR SİZLERLE PAYLAŞMAKTIR.





(01) Konuşma ve yazma becerileri: Mesleki konularda etkin konuşup yazabilme,

(02) Grafik anlatım becerisi: Uygun sunumlar yapmak için bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme,

(03) Araştırma becerisi: Programlama ve tasarım süreçlerinin her aşamasının, her yönüyle ilgili bilgi toplama ve analizin temel yöntemlerini uygulayabilme,

(04) Eleştirel düşünme becerisi: Bina, bina kompleksi ve kentsel mekânlar için yeterli analiz yapabilme ve değerlendirebilme,

(05) Tasarım becerileri: Baslıca organizasyonel, strüktürel ve konstrüksiyonel ilkeler, yapı elemanı ve bileşenleri ile iç ve dış mekânların oluşturulması ve geliştirilmesinde uygulayabilme,

(06) Takım çalışması becerileri: Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma,

(07) İnsan davranışları: Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimden farkında olma,

(08) Kültürel farklılıklar: Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekânsal örüntülerin farklılığından farkında olma,

(09) Örneklerden yararlanma becerisi: Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde programa yönelik ve biçimsel olarak uygun örnekleri ortaya çıkarabilme,

(10) Batı mimarlığı: Mimarlık, kent ve peyzaj tasarımda batı mimarlığının yaklaşımları ile bunları biçimlendiren ve sürdüren sosyoekonomik, kültürel, teknolojik ve coğrafi faktörleri anlama,

(11) Doğu mimarlığı: Mimarlık, kent ve peyzaj tasarımda doğu mimarlığının yaklaşımları ile bunları biçimlendiren ve sürdüren sosyoekonomik, kültürel, teknolojik ve coğrafi faktörleri anlama,

(12) Bölgesel mimarlık: Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere bölgesel mimarlık, kent ve peyzaj tasarımda yerel gelenekler ve tarihsel mirasın etkilerini anlama,

(13) Çevresel koruma: Mimarlık ve kentsel tasarımda kaynakların sürdürülebilir kullanımı ve çevresel konularla bağlantılı olarak ekolojik ve mimari sorumluluklarla ilgili temel ilkeleri anlama,

(14) Erişilebilirlik: Değişik fiziksel engellilerin yasamasına uygun bina ve yerleşme tasarımı becerisi,

(15) Arazi koşulları: Arazilerin doğal ve yapay özelliklerinin dikkate alınarak yerleşme ve bina tasarımı becerisi,

(16) Biçimsel kompozisyon becerileri: İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlama,

(17) Taşıyıcı sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlama,

(18) Çevresel sistemler: Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama,

(19) Güvenlik sistemleri: Binalar ve alt sistemlerindeki kullanıcı güvenlik sistemleri tasarım ve seçimindeki temel ilkleri anlama,

(20) Bina kabuğu sistemleri: Bina kabuğu sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama,

(21) Bina servis sistemleri: Tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma sistemlerinin oluşturduğu bina servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama,

(22) Bina sistemlerinin entegrasyonu becerisi: Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi,

(23) Yasal sorumluluklar: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet haklar, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi bina tasarımını, yapımını ve mimari çalışmaları etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama,

(24) Bina standartları: Belirlenen bir arsaya ve bina tasarımına ilişkin yasal düzenleme ve standartları; izin verilen inşaat alanı ve yüksekliği, izin verilen yapım tipi, yangın koruma ve strüktür konularını da kapsayan ayrıntılarla birlikte anlama,

(25) Yapı malzemeleri ve uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama,

(26) Bina ekonomisi ve maliyet kontrolü: Tasarım projesi çerçevesinde; finans, bina ekonomisi ve maliyet kontrolünün temel bilgilerinden anlama,

(27) Detay tasarımı geliştirme becerisi: Yapı malzemesi ve bileşenleri ile yapı uygulamalarında uygun kombinasyonları,

(28) Teknik dokümantasyon becerisi: İnceleme ve yapım amacıyla; bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonunu yapabilme,

(29) Geniş kapsamlı tasarım yapma becerisi: Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler gibi) geliştirme ve değerlendirme becerisi,

(30) Mimari program hazırlama ve değerlendirebilme: Kapsamlı programı olan bir mimari projenin müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarına, uygun emsallere, mekân ve ekipman ihtiyaçlarına, saha koşullarına, ilgili yasa ve standartlara tasarım kriterlerine göre değerlendirebilme,

(31) Mesleki çalışmanın yasal koşulları: Mesleki çalışma yapabilmek ve mimari büro açabilmek için gerekli yasal izinler, belgeler ve sözleşmeleri anlama,

(32) Mesleki organizasyon ve yönetim: Mimarlık mesleğini destekleyen ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim ve liderlik konularının temel ilkelerinin farkında olmak,

(33) Sözleşmeler ve dokümantasyon: Yapı elde etmede kullanılan çeşitli proje organizasyonları ve bunların kapsadığı sözleşmeler ve sözleşme dokümanlarının farkında olmak, değerlendirebilme, seçebilme ve detaylandırabilme,

(34) Staj: Mesleki gelişimde stajın rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama,

(35) Mimarın liderlik rolü: Sözleşme yönetimi için proje başlangıç, tasarım ve tasarım geliştirme süreçlerinde mimarın liderlik rolünün farkında olmak,

(36) Mimarlık kapsamı: Mimarlığın çalışma alanını şekillendiren sosyal, politik, teknolojik, ekolojik ve ekonomik faktörlerdeki değişimi geçmiş ve bugünle anlama,

(37) Etik ve mesleki hükümler: Mimari tasarım ve uygulamada mesleki hüküm vermeyle ilgili etik konuları anlama,

(38) Tarihî çevre koruma ve restorasyon: Tarihî çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihî anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder